יום ראשון, 20 ביולי 2014

פטרת הציפורניים: איך נדבקים?



רגע לפני שנהיה חם מכדי לנעול נעליים סגורות כדאי לטפח קצת גם את הציפורניים. המדריך המלא לטיפול בפטרת: איך נדבקים? איך מטפלים? ואיך מבטיחים שזה לא יקרה שוב?

מהי פטרת הציפורניים?

פטרת הציפורניים היא זיהום של ציפורני הרגליים הנגרם על ידי פטריות. מדובר במחלה נפוצה המופיעה בשיעור גבוה מאוד של האוכלוסייה, ושכיחותה עולה עם הגיל. פטרת שכיחה יותר בציפורני הרגליים והיא באה לידי ביטוי בעיבוי הציפורניים, בעכירות ובשינוי גוון ללבן, לצהוב או לחום.

מהם גורמי הסיכון לפטרת הציפורניים?

פטריות גדלות במקומות חמים ולחים, ולכן אנשים שנועלים נעליים סגורות במשך שעות רבות נמצאים בסיכון להידבק.

מהם התסמינים של פטרת הציפורניים?

עיבוי הציפורניים ושינוי הצורה שלהן.
עכירות של הציפורניים.
שינוי גוון הציפורניים ללבן, לצהוב או לחום.
ניתוק של הציפורן

האם פטרת הציפורניים היא מחלה מסוכנת?

זיהומים פטרייתיים בציפורניים בדרך כלל אינם מסוכנים בטווח הקצר. למעשה, הבעיה העיקרית שעליה מתלוננים אנשים שיש להם פטרת של הציפורניים היא המראה החיצוני שלהן.
בטווח הארוך עלולה פטרת הציפורניים - אצל חלק מהאנשים - להתפשט ולגרום לפטרת של כפות הרגליים ובאופן משני לזיהום חיידקי של העור.

האם ניתן למנוע הופעה של פטרת ציפורני הרגליים?

קשה מאוד למנוע פטרת בציפורני הרגליים, מכיוון שמדובר בזיהום מאוד שכיח. ניתן להימנע מהידבקות בפטרת באמצעות שימוש בכפכפים במקלחות משותפות ובאמצעות הימנעות מנעילת נעליים של אנשים אחרים.

מה עלי לעשות כדי להקטין את הסיכון להידבק?

הימנעו מנעילת נעליים סגורות.
שמרו את הרגליים במצב נקי ויבש.
הימנעו משיתוף כלים לטיפול בציפורניים,כמו קוצץ או מספריים.
במקלחות משותפות, בחדרי כושר או בחדרי הלבשה הקפידו על נעילת כפכפים.
• "בנייה" של קישוטים קוסמטיים על ציפורני הידיים עלולה לגרום לפטרת, ולכן יש להימנע מכך. הסירו את הבנייה אם כבר הופיעה פטרת בציפורני הידיים.

האם יש בדיקה לאבחון פטרת הציפורניים?

כן. כדי לוודא את האבחנה של פטרת הציפורניים נהוג לקחת במעבדה דגימה קטנה של הציפורן, להביט בה תחת מיקרוסקופ ולעשות תרבית של הפטרייה. הבדיקה אינה כואבת.
הבדיקה נעשית במרפאות כללית, ויש לקבוע אליה תור מראש

האם יש הכנה מיוחדת לבדיקה?

כן. 10 ימים לפני הבדיקה אסור למרוח שום קרם או לק על ציפורני הרגליים.

איך עושים את הבדיקה?

קיימים שני סוגים של בדיקות: משטח ישיר ותרבית. במשטח ישיר הבדיקה נעשית באמצעות צביעה של הדגימה ובדיקתה תחת מיקרוסקופ. תרבית נעשית באמצעות זריעה של הדגימה מהציפורניים וגידולה במשך תקופה של עד חודש ימים ואפילו יותר. לכן התשובה לבדיקה מתקבלת בדרך כלל לאחר חודש עד חודש וחצי מלקיחת הבדיקה. ניתן לקבל את תוצאות הבדיקה באתר כללית 

פטרת, פטרת ציפורניים, פטרת צפורניים, פטרת ציפורניים טיפול בבית

האם ניתן לטפל בפטרת הציפורניים גם ללא בדיקת מעבדה?

רצוי לעשות משטח ותרבית לפני תחילת טיפול בפטרת ציפורני הרגליים. במקרים מסוימים, אם המראה הקליני של הפטריות אופייני מאוד, עשויים רופאי עור לטפל בפטרת של הציפורניים גם בלי לעשות לפני כן משטח ותרבית.
הבעיה היא שכאשר מטפלים בפטרת ציפורני הרגליים בלי שקדמו לכך משטח ותרבית, ייתכן שכלל לא מדובר בפטרת ציפורני הרגליים, אלא במחלה אחרת של הציפורניים כמו פסוריאזיס.

האם אפשר לטפל בפטרת הציפורניים לבד?

ניתן לקנות מוצרים שונים לטיפול בפטרת הציפורניים ללא מרשם רופא, אך הם בדרך כלל לא יעילים, וחבל על הכסף.

מהו הטיפול הרפואי בפטרת ציפורני הרגליים?

הטיפול יכול להיות מקומי או בכדורים. אלה הם הטיפולים הנפוצים ביותר:
טיפול מקומי
Sol. Agispor:
נוזל שיש למרוח על ציפורני הרגליים פעם ביום במשך ארבעה חודשים לפחות. הבעיה בטיפול הזה היא ההיענות של המטופלים: יש למרוח את הנוזל פעם ביום לתקופה ארוכה מאוד, ולא כל האנשים מתמידים בכך.
לק Loceryl: לק המכיל חומר פעיל. יש למרוח את הלק פעם בשבוע במשך ארבעה חודשים לפחות. הלק מגיע עם ערכה המכילה פצירה כדי לשייף את הציפורן לפני כל מריחה של הלק.
לק Batrafen: לק המכיל חומר פעיל. בחודש הראשון יש למרוח שכבה דקה של הלק על הציפורן יום כן, יום לא, לסירוגין. בחודש השני יש למרוח פעמיים בשבוע ומהחודש השלישי יש למרוח פעם בשבוע. יש למרוח את הלק במשך ארבעה חודשים לפחות.
טיפול בכדורים
Terbinafine:
הטיפול ניתן במשך שלושה עד ארבעה חודשים. יש לקחת כדור Terbinafine של 250 מ"ג פעם ביום. יש לעשות בדיקת תפקודי כבד לפני הטיפול ובמהלכו ולוודא שתפקודי הכבד תקינים לפני המשכת הטיפול. אפשר לקחת את התרופה עם אוכל או בלעדיו.
Itraconazole: הטיפול ניתן במשך שלושה עד ארבעה חודשים. מדובר במחזורי טיפול של שבוע ימים הניתנים אחת לחודש.  בכל מחזור טיפול נוטלים שני כדורי Itraconazole  של 100 מ"ג בבוקר ו־2 כדורים של 100 מ"ג בערב. יש לקחת את הכדורים אחרי האוכל כדי לשפר את ספיגת החומר הפעיל. יש לעשות בדיקת תפקודי כבד לפני הטיפול ובמהלכו ולוודא שהתוצאות תקינות לפני שממשיכים בטיפול.

כמה זמן צריך לטפל בפטרת ציפורני הרגליים?

הטיפול ניתן למשך תקופה ממושכת שבין שלושה חודשים לחצי שנה. הציפורן גדלה לאט מאוד, ולכן ניתן לראות את התגובה לטיפול רק לאחר כמה חודשים.

יש תופעות לוואי לטיפול בכדורים?

ברוב המכריע של המקרים לא מופיעות תופעות לוואי כלשהן, והטיפול בטוח לחלוטין. במקרים נדירים מופיעות תופעות לוואי כמו פריחה, כאבי בטן, שלשול או הפרעה זמנית בתפקודי כבד. כל התופעות האלה חולפות עם הפסקת הטיפול. בשימוש ב־Terbinafine עלולה להופיע לעיתים נדירות פגיעה בחוש הטעם.

השפעות בין־תרופתיות

אם אתה לוקח תרופות אחרות, עליך לעדכן את הרופא המטפל כדי לוודא שאין השפעות בין־תרופתיות משמעותיות.
ההשפעות הבין־תרופתיות הנפוצות ביותר בטיפול בכדורים הן אינטראקציה בין תרופות להורדת שומני הדם מסוג סטטינים (כמו Simvastatin או Lipitor) לבין שימוש ב־Itraconazole. במקרה כזה אסור לקחת Itraconazole.
קיימת אינטראקציה גם בין תרופות לדילול הדם (כמו קומדין) לבין Terbinafine. במקרים כאלה מותר לקחת את Terbinafine, אך יש להקפיד על בדיקות INR.

אילו בדיקות יש לעשות לפני הטיפול בכדורים?

יש לעשות ספירת דם ותפקודי כבד לפני תחילת הטיפול. במהלך הטיפול יש לעשות בדיקת תפקודי כבד אחת לחודש. יש לוודא שתפקודי הכבד תקינים לפני חידוש כל מרשם.

מהם סיכויי ההצלחה של הטיפול בפטרת ציפורני הרגליים?

לא כל האנשים מגיבים לטיפול התרופתי. אם תתמיד בטיפול התרופתי (טיפול מקומי או בכדורים), שיעורי ההצלחה יהיו בסדר גודל של 70%-60%.

האם עלי לעבור ניתוח להסרת הציפורניים?

ברוב המכריע של החולים אין צורך בניתוח להסרת הציפורניים, מכיוון שמדובר במחלה זיהומית שאפשר לטפל בה באמצעות תרופות.

מה צריך לדעת לפני תחילת טיפול בפטרת ציפורני הרגליים?

יכול לחלוף זמן רב (6-4 חודשים) עד שהציפורן תיראה שוב נורמלית.
קיים סיכון שהטיפול לא יעבוד, או שהפטרת תחזור.
אם לוקחים טיפול תרופתי, יש לבדוק את תפקודי הכבד אחת לחודש ולוודא שהם תקינים לפני שממשיכים בטיפול.

האם מותר להיכנס להריון במהלך הטיפול?

עדיף לא לטפל בכדורים לפטרת ציפורני הרגליים בזמן ההריון או ההנקה. אם את רוצה להיכנס להריון, עדיף להשתמש בטיפול מקומי. בכל מקרה יש להתייעץ עם רופא נשים לפני תחילת הטיפול 
.
מקור: http://www.clalit.co.il/he/your_health/family/Pages/fungal_nail.aspx

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה